TUD scientists start the project “FAST – Fast Actuators Sensors and Transceivers”

Press Release No 1

The Technische Universität Dresden (TUD) starts the project “FAST – Fast Actuators Sensors and Transceivers” tomorrow, 23 January 2014. More than 120 representatives of about 60 companies will participate at the two-day kick-off event at the TUD event hall at Dülferstraße.

The Federal Ministry of Education and Research funds the project with a grant of € 45 million. A further sum of € 30 million will be contributed by the industry stakeholders.

The project “FAST – Fast Actuators Sensors and Transceivers” aims at improving the real time capacity of sensors and actors systems for better interactions between human beings and technical equipment. Examples for applications are an extremely fast automatic hazard braking, high-resolution radar for airplanes, interactive Exo-Skeletons, e.g. as walking aid and remote treatment of patients. Among the approaches for solving these challenges are e.g. extremely fast and energy efficient semiconductor technologies, very high operation frequencies, latency optimization of mobile communications and cloud computing.

Project coordinator is Prof. Frank Ellinger, who is also leader of the research path ”Carbon” in the TUD Cluster of Excellence “Center for Advancing Electronics Dresden” (cfaed). Furthermore, cfaed coordinator Prof. Gerhard Fettweis as well as cfaed investigators and TUD professors Dirk Plettemeier and René Schüffny are involved.

The initiative “Twenty20 – partnership for innovation” aims at strengthening the economic and scientific competencies in the federal states of Eastern Germany by encouraging interregional and interdisciplinary cooperation.

www.fast-zwanzig20.

Further enquiries:

Prof. Dr. Frank Ellinger

Phone: +49 351 463 38735

Mail: frank.ellinger@tu-dresden.de

Birgit Holthaus

Phone: +49 351 463 42848

Mail: birgit.holthaus@tu-dresden.de

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deutsche Version

1. Januar 2014

Pressemitteilung Nr. 1

TUD-Wissenschaftler starten das Projekt „FAST – Fast Actuators Sensors and Transceivers“

Die Technische Universität Dresden (TUD) startet morgen (23. Januar 2014) das Projekt „FAST-Fast Actuators Sensors and Transceivers“. An der zweitägigen Kick-off-Veranstaltung im TUD-Festsaal an der Dülferstraße werden über 120 Vertreter von rund 60 Unternehmen teilnehmen. Das FAST-Projekt erhält 45 Millionen Euro Fördergelder von der „Initiative Zwanzig20“ des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF). Weitere 30 Millionen Euro sollen von der Industrie kommen.

Ziel ist die Echtzeitfähigkeit von Sensor / Aktor-Systemen zur Verbesserung der Interaktion zwischen Mensch und Technik. Beispiele für Anwendungen sind z.B. extrem schnelle, automatische Gefahrenbremsung bei Autos, hochauflösender Radar für Flugzeuge sowie interaktive Exo-Skelette z.B. als Gehhilfen und technikgesteuerte Fernbehandlung von Patienten. Zu den Lösungsansätzen zählen u.a. extrem schnelle und energieeffiziente Halbleitertechnologien, sehr hohe Operationsfrequenzen sowie Latenzzeitoptimierung von Mobilfunk und Cloud-Computing.

Projekt-Koordinator ist Prof. Frank Ellinger, auch Leiter des Forschungsbereiches „Carbon Path“ im Exzellenzcluster der TUD, dem Center for Advancing Electronics Dresden (cfaed). Weiterhin sind aus dem Exzellenzcluster auch dessen Koordinator Prof. Gerhard Fettweis sowie die Professoren Dirk Plettemeier und René Schüffny beteiligt. Seit Jahresbeginn werden an der TUD Projektstrategie und Zeitplan für das FAST-Konsortium entwickelt. Mit der „InitiativeZwanzig20 – Partnerschaft für Innovation“ sollen wissenschaftliche und wirtschaftliche Kompetenzen in den neuen Bundesländern ausgebaut werden. Von insgesamt 59 Bewerbern wurden zehn ausgewählt, davon zwei von der TU Dresden.

Weitere Informationen:

Prof. Dr. Frank Ellinger